Sunday, July 18, 2010

Cerita Pendek : Kelibat @ Bayang2

Disclaimer:
Sebelum meneruskan pembacaan kamurang, suka sia mengingatkan cerita ini ada unsur2 seram dan lucu (bagi sia la, kalau pembaca nda rasa begitu, bukan tanggungjawab sia ok)..(*_^).

Sebentar tadi dalam lebih kurang jam 9.45 malam, sia sedang menidurkan ultraman kecil sia dalam bilik. Pintu bilik sengaja tidak sia tutup rapat. Bukan apa sebab bagi peluang tu lampu di luar bilik masuk siiiikit bilik pada masa si ultraman kicil mau tidur. Kalau lampu di bilik kena pasang, alamat nda tidur la si ultraman itu.

Mau dijadikan cerita, housemate sia pula teda. Dia pigi balik sana rumah kakak dia di Skudai. Jadi hanya sia dan si ultraman kecil saja di rumah..Nda juga sa takut ba sebab memang selalu dia balik sana dan memang selalu sia sama ultraman ja di rumah. Buat masa ni, ultraman sia belum pandai guna kuasa dia untuk bertukar jadi Ultraman Cosmos. Jadi sia nda buli minta tulung la kalau ada apa2. Eh, banyak pula bunga2 bahasa ini. hehehe..

Balik kepada jam lebih kurang jam 9.45 tadi. Ketika berbaring-baring sambil nyanyi lagu 'ibu, engkaulah ratu hatiku' atas permintaan ultraman, rasa-rasanya macam ada bayang2 sesuatu yang saya nampak bergerak dengan pantas di luar pintu bilik. Terus sa berhenti menyanyi dan mata sia pula nda mau lari tau dari melihat ke arah pintu tu. teda juga la bulu2 berdiri sebab sia ni kira berani juga la.hehe..

Dalam hati bertanya,

apakah itu?
Siapa yang datang nda bagi salam? Masa melawat pun sudah habis ni.
Bukan sudah sia kunci semua pintu ka itu?
Kenapa pula ada orang buli masuk kalau sudah kunci?
Adehh..apa la itu?'

Lalu sia segera bangun dan melihat apa yang mau main2 kasi takut2 sia tu.
Punya la sia terkejut apa yang sia nampak.

TIKUS GUMUK! panjang ekor lg tu.

Trus sia cakap:

Aikk..beraninya ko masuk rumah? Macam mana ko buli masuk a? Eeeeii..geramnya, gumuk lagi ko itu!

Tikus gumuk tu pun terkejut kali nampak sia. trus dia turun cepat2. Nda pandai lumpat lg tu. Mau juga ikut tu tangga satu2 turun pigi bawah. tergulik2 di tangga. Sia yang geram tadi trus terketawa. Hahha.. buduh juga ko ini sia cakap dalam hati. Kasian bogia kalau sia cakap kuat, nanti tikus gumuk tu malu. Haha!

Baru sia mau turun tangga mau bubut tu si gumuk, si ultraman pula bangun mau ikut juga pigi bawah. Sa nampak sudah tu tikus gumuk sembunyi sana belakang tv yang ada wayar2. aduihh.. macam mana mau halau si gumuk ni aa. Sia rasa geli pula.

Trus sa nampak itu penyapu. Apa lagi, sia pigi ambil penyapu tu dan pigi cucuk2 sana wayar2 belakang tv. Trus si gumuk lumpat keluar lari pigi bawah almari kasut.

Si ultraman terkejut trus dia nangis.takkuutt..dia bilang.
Hisshh, apa pula ni ultraman ni penakut. Ingat mo suruh fire tadi tu tikus gumuk. Tapi sia pun trus lumpat naik kerusi ba bila tu tikus keluar. Takut tikus tu lari pigi kaki sia pula...eeeiii..geli.

Adeeihh..geram sa oo.Sia sudah buka pintu awal2 supaya si gumuk tu keluar ikut pintu. ini tidak mau juga main sembunyi2 sama sia. Aii, nanti ko tikus gumuk!

Tiba2 Sia nampak ada ridsect dekat tu tangga. Eh, ridsect kan utk nyamuk? peduli la, dalam hati.

Na, apa lagi sia ambil ridesct tu dan sembur bawah almari kasut tu. Mula2 nda mau keluar tu si gumuk, tapi bila sa guyang2 tu almari trus sa nampak kelam kabut dia lari ikut pintu. Nah, paning sudah kali.

Si ultraman yang sedang berdiri atas kerusi trus teriak2:

Ma, cicak! cicak! sambil tunjuk tu tikus.

Hahahaha..Adakah dia cakap tikus tu cicak.

Lepas tu, sia pun cepat2 tutup tu pintu takut tu si gumuk masuk lagi.

Dulu pun ada satu kali juga tikus gumuk masuk rumah. Time tu, pintu utama dan pintu dapur dua2 terbuka. Sedang kami tingu tv, tiba2 ada tikus masuk dari pintu utama dan keluar ikut pintu dapur. hahha..pandai tu tikus cari jalan shorcut pigi sebelah. Nda sempat mau buat apa2 time tu. terkejut kan.

Sebelum naik atas lagi, sia cek dulu lubang mana yg tikus buli masuk. Tertonggeng2 sia mencari. Teda pun lubang ni rumah ni. Mungkin tadi time sa menyapu tikus tu masuk ikut pintu dapur atau tu cermin dekat sinki yang terbuka. Tikus kan pandai memanjat.

Setelah puas hati nda da lagi tikus lain dalam rumah selain tikus gumuk tadi, sia dengan ultraman pun naik la ke bilik. Si ultraman tidur balik, sia pula sedang menaip ini post. hehhe.

Maka dengan itu, berakhir la cerita pendek sia tentang perjuangan sia menghalau si tikus gumuk keluar dari rumah. hehhee..baru 2 minit tadi, si ultraman mengigau 'ma, cicak lari sudah'..dia bilang.

TAMAT.



5 comments:

Kay said...

hehe...lucu juga si tikus gumuk tu zoi, ikut tangga dia ah..

Zoi said...

haha..lucu cath. sebenrnya mau pukul ba time tu tapi mcm tergamam sia tingu ikut tangga juga tu tikus.

dreamChaser said...

cicak ka..hahaha :)

akmj said...

haishhhh. u ah FRIGHTEN ME!!! sia btul btul percaya tau.

then tiba2 terbaca tentang tikus gemuk.
CEH!

Zoi said...

Dear Angie,
if i pandai, i think i can make it more terrifying but i'm not. hehe..awal2 dah sebut tikus gemuk. Kihkihkih.