Tuesday, June 23, 2009

Le francais

Bonjour! je' m'appelle Uzoeiy.
(Hello, my name is uzoeiy).

(the word 'francais' which is pronounced as fron-seh means Bahasa Perancis )
It was fun learning other languages but, i admitted that le francais is very difficult in term of pronouncing the words. That is because the sound of the word is totally different from the spelling.

I salute la orang yang boleh menguasai bahasa asing yang satu ni. Kalau kursus baru 2 hari dah rasa mo muntah, apa lagi kalau perlu study sampai boleh menguasai bahasa ni. huhuhu..confirm saya fail dengan cemerlangnye!(*_^)

Yang paling menarik sekali untuk kita tahu ialah dalam Bahasa Perancis setiap benda ditentukan sebagai lelaki dan perempuan. Pelik kan? Macam benda hidup pula.

Contohnya rumah adalah perempuan. Kenapa? sebab rumah adalah tempat kaum wanita. Manakala benda2 yang hightech pula kebanyakan jantinanya adalah lelaki.

hehehee..lucu kan. Kawan2 yang lelaki berabis tanya la jantina barang2 yg dorang nak.

Ayat2 yang paling sy ingat:

1. Faire la bise (fay la bis) / bisous (bizo) = kiss
2. vous allet bien? (pronounce: vu za lay biang) = how do you do?
3. Mon amor (pronounce: mo amo) = My love (male to female)
4. mon cheri (pronounce: mon cher) = My love (Female to male)

dan paling best:

je t'aime beaucop (pronounce: jay tay may boku)= i love you very much.

Kalau nak pergi Europe, kena faham sikit2 la juga. Sekurang2nya ayat2 yang selalu digunakan untuk greeting. Pesan paling sa ingat juga yang lecturer tu cakap, jangan sesekali SENYUM tanpa berkata apa-apa terutama dengan lelaki.

Kenapa? SENYUM tanpa kata-kata kepada seseorang bermaksud 'an invitation to have sex' dengan orang yang senyum tu. Nah..kan bahaya tu. Hehehe.. dekat sini, Malaysia senyum adalah cara untuk menyapa seseorang. Nasib nasib..

Alright..done with my sharing about Le Francais.

No comments:

create your own banner at mybannermaker.com!